ajo-opetus
,
Tänään oli tarkoitus laittaa Nemolle kärryjä perään, kun olisi ollut kolmas käsipari avustajana. Vaan plussakelin seurauksena tallin piha oli niin jäätikköä, että katsoin parhaaksi perua suunnitelman. Ties kuka siellä olisi ensimmäisenä lennellyt pitkin pituuttaan, JOS jotain olisikin sattunut..
Sen sijaan suuntasimme Sirin kanssa kentälle, ja tuo napsi kuvia, kun tein Nemon kanssa pikatreenit. Pulkkailusta innostuneena olen nyt suunnitellut sen ajokoulutukseen jatkoa, ja mielessä on jo paljon ajatuksia siitä, miten tullaan etenemään.
Karkeasti otettuna ajokoulutus koostuu nyt neljästä eri teemasta, joita kaikkia treenataan itsenäisinä toisistaan erillisinä osina. Vasta näiden kokonaisuudesta muodostuu valmis ajohevonen. Liikaa ei tietenkään voi tehdä, vaan pyrin pitämään ajoon valmistavat treenikerrat max parina kolmena kertana viikossa, ja hieman jaksottamaan harjoituksia, jottei kaikkea tapahdu sekasin, ja varsa pystyy taukojen aikana sisäistämään oppimaansa..
Mitä nämä opeteltavat asiat sitten ovat?
1) Kärryihin siedättäminen. Varsa on jo monet kerrat seisonut kärryjen edessä. Kärryjä on paukuteltu, nosteltu, siirrelty, aisoilla kosketeltu varsaa joka puolelta, aisat ovat olleet valjaiden lenkeissä jolloin paino tulee siloille. Kärryillä on tehty oikeastaan kaikki mahdollinen, mitä paikoillaan seisten tehdä voi. Kerran varsa on kävellyt kärryjen edessä aisojen välissä. Seuraava askel on laittaa aisat valjaiden lenkeistä läpi, jolloin kärryjen paino tulee varsan vedettäväksi.
2) Takaa tuleviin ääniin siedättäminen. Tätä on muun muassa pulkan veto. Tässä vaiheessa ei juurikaan ole tarvetta saada painoa vedettävälle asialle - etenkin kun valjaat on mitä on - vaan luoda vaan erilaisia ääniä varsan taakse. Tässä on lähinnä mielikuvitus (ja turvallisuus) rajana siinä, mitä varsan taakse voi viritellä. Veto tehdään pitkillä köysillä, jolloin täytyy aina myös varmistaa, ettei vedettävä seikka pääse tulemaan varsan jaloille tai köydet sotkeutumaan jalkoihin. Tässä samalla tulee totuteltua myös köysien kosketuksiin takajaloissa.
3) Aisojen välissä kulkemiseen opettelu. Reen vetäminen on täysin eri maailma kuin kärryjen. Ensinnäkin jo reen tai minkä tahansa työvehkeen aisat kulkevat eri kohdista kuin kärryjen. Kiinteät aisat ovat muutenkin oma maailmansa, sillä reen tai vaikka metsätyökoneen edessä hevonen ei pysty esim. peruuttamaan. Tai kääntymään tiukasti sivulle.. Ainoastaan liikkumaan suoraan eteenpäin tai kääntymään hallitusti sen mitä aisat sallivat. Tällöinkin kiinteät aisat ottavat rajusti sen takajalkoihin kiinni, etenkin tiukassa kurvissa. On siis tärkeää opettaa varsa kulkemaan kiinteiden aisojen keskellä.
4) Takaa-ajo. Ehdottoman tärkeää on opettaa hevonen maastakäsin ajolle ennen kuin hypätään kärryjen kyytiin. Tässä ei onneksi ole mikään kiire.. :)
Tänään treenattiin kohtaa kolme, kun opetin Nemoa seisomaan aisojen välissä sekä totutin aisojen nosteluun kylkiin. Oikeaoppisestihan hevonen valjastetaan vaunujen eteen aina siten, että se peruutetaan aisojen väliin tai talutetaan aisojen yli. Sen jälkeen aisat nostetaan yksi kerrallaan ja kiinnitetään valjaisiin. Tämä ei koske ns. peruskärryjä, joissa molemmat aisat nousevat samaan aikaan, vaan esim. rekeä tai työvaunua. Hevosen tulisi seistä rauhallisena paikoillaan koko toimituksen ajan.
Tähän saakka vuonohevosorien käyttöajokokeessa ajurin on pitänyt valjastaa ori yksin vaunujen eteen. Orin on siis ollut pakko seistä vapaana paikoillaan vaunujen kiinnityksen ajan. Nykyisin säännöt ovat muuttuneet siten, että avustaja saa seistä orin edessä ja pitää siitä kiinni. Kokeesta voi siis selvitä, vaikka hevonen olisi hieman rauhaton eikä osaisi seistä yksin vapaana.. Minulle on kuitenkin erittäin tärkeää, että Nemo oppii seisomaan ilman kiinnipitäjää vaunujen kiinnityksen ajan. Jos ja kun jatkossa sillä yksin tulen ajamaan, haluan pystyä myös valjastamaan hevosen yksin alusta loppuun saakka sitomatta sitä kiinni. Muutoinkin rentona rauhassa vaunujen edessä seisominen on äärimmäisen tärkeä taito esimerkiksi työkäyttöä ajatellen. Ja monitoimihevostahan tässä ollaan tekemässä ;)
Maastakäsittelykuvia
Tänään oli tarkoitus laittaa Nemolle kärryjä perään, kun olisi ollut kolmas käsipari avustajana. Vaan plussakelin seurauksena tallin piha oli niin jäätikköä, että katsoin parhaaksi perua suunnitelman. Ties kuka siellä olisi ensimmäisenä lennellyt pitkin pituuttaan, JOS jotain olisikin sattunut..
Sen sijaan suuntasimme Sirin kanssa kentälle, ja tuo napsi kuvia, kun tein Nemon kanssa pikatreenit. Pulkkailusta innostuneena olen nyt suunnitellut sen ajokoulutukseen jatkoa, ja mielessä on jo paljon ajatuksia siitä, miten tullaan etenemään.
Karkeasti otettuna ajokoulutus koostuu nyt neljästä eri teemasta, joita kaikkia treenataan itsenäisinä toisistaan erillisinä osina. Vasta näiden kokonaisuudesta muodostuu valmis ajohevonen. Liikaa ei tietenkään voi tehdä, vaan pyrin pitämään ajoon valmistavat treenikerrat max parina kolmena kertana viikossa, ja hieman jaksottamaan harjoituksia, jottei kaikkea tapahdu sekasin, ja varsa pystyy taukojen aikana sisäistämään oppimaansa..
Mitä nämä opeteltavat asiat sitten ovat?
1) Kärryihin siedättäminen. Varsa on jo monet kerrat seisonut kärryjen edessä. Kärryjä on paukuteltu, nosteltu, siirrelty, aisoilla kosketeltu varsaa joka puolelta, aisat ovat olleet valjaiden lenkeissä jolloin paino tulee siloille. Kärryillä on tehty oikeastaan kaikki mahdollinen, mitä paikoillaan seisten tehdä voi. Kerran varsa on kävellyt kärryjen edessä aisojen välissä. Seuraava askel on laittaa aisat valjaiden lenkeistä läpi, jolloin kärryjen paino tulee varsan vedettäväksi.
2) Takaa tuleviin ääniin siedättäminen. Tätä on muun muassa pulkan veto. Tässä vaiheessa ei juurikaan ole tarvetta saada painoa vedettävälle asialle - etenkin kun valjaat on mitä on - vaan luoda vaan erilaisia ääniä varsan taakse. Tässä on lähinnä mielikuvitus (ja turvallisuus) rajana siinä, mitä varsan taakse voi viritellä. Veto tehdään pitkillä köysillä, jolloin täytyy aina myös varmistaa, ettei vedettävä seikka pääse tulemaan varsan jaloille tai köydet sotkeutumaan jalkoihin. Tässä samalla tulee totuteltua myös köysien kosketuksiin takajaloissa.
3) Aisojen välissä kulkemiseen opettelu. Reen vetäminen on täysin eri maailma kuin kärryjen. Ensinnäkin jo reen tai minkä tahansa työvehkeen aisat kulkevat eri kohdista kuin kärryjen. Kiinteät aisat ovat muutenkin oma maailmansa, sillä reen tai vaikka metsätyökoneen edessä hevonen ei pysty esim. peruuttamaan. Tai kääntymään tiukasti sivulle.. Ainoastaan liikkumaan suoraan eteenpäin tai kääntymään hallitusti sen mitä aisat sallivat. Tällöinkin kiinteät aisat ottavat rajusti sen takajalkoihin kiinni, etenkin tiukassa kurvissa. On siis tärkeää opettaa varsa kulkemaan kiinteiden aisojen keskellä.
4) Takaa-ajo. Ehdottoman tärkeää on opettaa hevonen maastakäsin ajolle ennen kuin hypätään kärryjen kyytiin. Tässä ei onneksi ole mikään kiire.. :)
Tänään treenattiin kohtaa kolme, kun opetin Nemoa seisomaan aisojen välissä sekä totutin aisojen nosteluun kylkiin. Oikeaoppisestihan hevonen valjastetaan vaunujen eteen aina siten, että se peruutetaan aisojen väliin tai talutetaan aisojen yli. Sen jälkeen aisat nostetaan yksi kerrallaan ja kiinnitetään valjaisiin. Tämä ei koske ns. peruskärryjä, joissa molemmat aisat nousevat samaan aikaan, vaan esim. rekeä tai työvaunua. Hevosen tulisi seistä rauhallisena paikoillaan koko toimituksen ajan.
Tähän saakka vuonohevosorien käyttöajokokeessa ajurin on pitänyt valjastaa ori yksin vaunujen eteen. Orin on siis ollut pakko seistä vapaana paikoillaan vaunujen kiinnityksen ajan. Nykyisin säännöt ovat muuttuneet siten, että avustaja saa seistä orin edessä ja pitää siitä kiinni. Kokeesta voi siis selvitä, vaikka hevonen olisi hieman rauhaton eikä osaisi seistä yksin vapaana.. Minulle on kuitenkin erittäin tärkeää, että Nemo oppii seisomaan ilman kiinnipitäjää vaunujen kiinnityksen ajan. Jos ja kun jatkossa sillä yksin tulen ajamaan, haluan pystyä myös valjastamaan hevosen yksin alusta loppuun saakka sitomatta sitä kiinni. Muutoinkin rentona rauhassa vaunujen edessä seisominen on äärimmäisen tärkeä taito esimerkiksi työkäyttöä ajatellen. Ja monitoimihevostahan tässä ollaan tekemässä ;)
![]() |
Ihan ensin päästin varsan taas nuuskuttelemaan kenttää. Sille riitti selvästi pieni kierros, sillä se käveli itse minua vastaan valmiina hommiin, kun menin perässä kentälle. |
![]() |
Nemon mielestä paljon kivempaa oli seurustella portin taa ilmestyneen yleisön kanssa. |
![]() |
Varsinkin kun siellä jaeltiin rapsutuksia ja suukkoja! <3 |
![]() |
Juokseminen riitti siis siltä erää, ja ryhdyttiin hauskempiin puuhiin. |
![]() |
Hevosella kun ei ollut riimua päässä, piti se houkutella ensin oikeaan paikkaan aisojen väliin seisomaan. |
![]() |
Noniin ja paikka, tässä sitten hengaillaan ja hevosella pitäisi olla tyyni ja rento mielentila nyt ja aina jatkossa samassa tilanteessa. |
![]() |
Aisan nosto ja hinkuttaminen hevosen kylkeä vasten. |
![]() |
Samaan aikaan *naks* ja palkka. |
![]() |
Nemokin halusi nuuskutella aisan pään. Huomaa takajalan lepuutus :D |
![]() |
Lopuksi vielä venyteltiin niskaa. |
![]() |
Nemon mielestä tämä on ihan pimeetä hommaa. Se ei vaan tajua. Kovasti se silti jaksaa yrittää, täytyy vaan itse malttaa ja palkita hevosta aina kun te tekee oikein. |
![]() |
Myös nämä maassa makaavat "aisat" varsa kävi kuopsuttamassa etujaloillaan. |
![]() |
Nemon mielestä pitäisi vissiin jatkaa pitkän taukon jälkeen kuolainharjoituksia, kun taas se olisi ottanut riimun suuhunsa.. |
![]() |
Pönötystauko matkalla kentältä takaisin tarhaan :) |
On kyllä hienoa, että jaksat tehdä Nemon kanssa hommia näinkin perusteellisesti ja rauhassa! Ihailtavaa :)
VastaaPoistaMeillä samanikäiset varsat ovat jo kesällä opetettu ajolle, ja menevät kerran viikossa lyhyehkön käyntilenkin aisojen välissä, jonkun toisen ponin seurassa toki. Nemosta tulee kyllä hieno, varmasti erittäin hyvä käyttöponi hyvällä luonteella varustettuna (ainakin blogista oon semmosen kuvan saanut).
Nemonkin varmasti voisi valjastaa kärryjen eteen, hypätä kyytiin ja lähteä teille ajamaan! Se on niin lunkki ja fiksu nuori, että tuskin välittäisi tuon taivaallista. Monethan tässä iässä jo ajavatkin, eipä tuo suuri rasitus varsalle ole vetää kevyitä kärryjä perässään. Mutta tosiaan haluan tehdä kaiken perusteellisesti, sillä tavoitteet ovat korkealla, ja aina on suurempi todennäköisyys siihen, ettei matkalla satu haavereita tai takapakkia, kun ei kiirehditä liikaa :) Ja tämä puuhastelu varsan kanssa on niin kivaa, ettei vielä ole mikään kiire pidemmälle. Tänä talvena on kyllä ajatuksena taluttaa jo käyntilenkkejä kärryt perässä, mutta vielä ilman kyytiläisiä.
PoistaHieno Nemo <3
VastaaPoistaNiin on <3
PoistaUpeaa. Liian usein kiirehditään varsojen kanssa. Halutaan saada äkkiä kärryt perään. Upean näköinen hevonen.
VastaaPoistaJa vaikka ne kärryt saisikin perään, se on sitten toinen juttu, saako juontolaitteen, reen tai vaikka tukkikuorman… :)
PoistaKuinka varuillaan täytyy olla jos ponit nyppii sellasta lyhyttä, mutta jäistä ruohoa maasta?
VastaaPoistaEn oikein osaa sanoa, kai se on pitkälti tapauskohtaista… =/ Jos se on syksystä saakka saanut ruohoa syödä ja lisänä on heinää ja vettä riittävästi, niin enpä olisi kovin huolissani :) Luultavasti saa niin pienen määrän ruohoa irti maasta.
PoistaViidennessä kuvassa, jossa Nemo heilauttaa päätään; Mikä "viiru" tuolta Nemon hännästä lähtee, pieni osa häntää noin erillään muusta hännästä??:D
VastaaPoistaSe on juoksutuspiiskan päässä oleva naru :D
Poista