ajo
,
Blogissa on pohdittu työ- ja käyttöajohevosen osaamistasoa eri tehtävien mukaan. Työhevosen tason määritteleminen ei ole laisinkaan niin yksiselitteistä kuin esimerkiksi ratsuhevosen. Ratsun osaaminen on periaatteessa "helppo" määritellä sen mukaan, mitä sillä on kisattu. Jos ratsu on saanut puhtaan tuloksen HeA tai 100cm radalta, voidaan sen sanoa olevan kyseisen tuloksen tasoinen. Tyypillisestihän hevonen osaa jo asioita myös seuraavalta tasolta, ja niitä onkin tarkoituksella lähdetty pienimuotoisesti treenaamaan jo ennen varsinaiselle tasolle siirtymistä.
Ajohevosen kohdalla tason määrittely ei ole laisinkaan näin yksinkertaista, eikä tämäkään määritelmä ole suinkaan mikään kiveen hakattu totuus. Suuntaa-antavaa pohdintaa lähinnä. Silläpä kävinkin nyt Nemon osalta läpi tämän MW Hevospalveluiden luoman listauksen, ja tummensin ne kohdat, jotka Nemo mielestäni nyt osaa! (seuraava teksti lainattu MW Hevospalveluiden blogikirjoituksesta)
Tästä voisi siis sanoa Nemon olevan nyt vahvasti Helppo C -tasoinen työhevonen! Mielestäni se on tismalleen sopiva osaamistaso kolmivuotiaalle hevoselle. Mutta kuten huomaatte, on meillekin kertynyt yksi oppimäärä jo vaativan tason asioista, tästä todisteena Nemon kolme täydellisesti sujunutta yleisönajelutuskeikkaa omassa pihassa. Ja voin kyllä täydellä sydämellä sanoa, että Nemo on ollut näihin tehtäviin aivan valmis.
HeB asioista voisin todeta juontamisen olevan Nemolle luultavasti helppo homma (onhan se vetänyt metsässä tukeilla kuormattua rekeä), mutta koska emme ole juontolaitetta päässeet koskaan kokeilemaan, jätetään tämä vielä pois listasta.
Samaisessa kohdassa mainitaan kuormaaminen irti seistessä. Ihan turvallisuussyistä olen aina halunnut jonkun seisomaan hevosen eteen kuormaamisen ajaksi. Ensi talvena tätäkin voisi alkaa vähitellen harjoitella myös hevosen ollessa irti. Myöskin aisoihin laiton ja irrotuksen ajan olen aina halunnut jonkun seisomaan hevosen eteen (samasta syystä). Nyt kun rekikausi taas alkaa, ja hevosen voi valjastaa perinteisellä tavalla taluttamalla aisojen väliin (mikä ei Jelppareiden kanssa onnistu, eli monta viime kuukautta on aina tuotu kärryt hevosen perään), on vahva tarkoitus opettaa tämäkin toimimaan hevosen seistessä irti. Enhän minä edes pääsisi yksin reellä ajamaan, jos en voisi laittaa rekeä yksin hevosen perään kiinni.
Tänä syksynä meidän piti lähteä ajamaa haravakoneen kanssa, ja tämä olikin jo sovittuna haravakoneen omistajan kera. Niittojäte odotti pellolla korjaustaan. Harmi vaan, että haravakone olikin haudattuna hallin perälle lukuisien pyöröpaalien taakse. Että se siitä kokeilusta sitten. Itse asiassa en edes tiedä, millainen kiinnitys haravakoneessa olisi ollut, eli olisimmeko saaneet sitä tamppivaljaisiin sopimaan. Ensi kesänä, kun heinät on käytetty ja harava jälleen paljastuu esiin, on kyllä tarkoituksena se Nemon perään kiinnittää.
Vaikka nämä kaikki pohdinnat olivatkin vain hauskoja ja suuntaa-antavia, oli tämä oikeasti todella valaiseva yhteenveto! Tunnit eri tasojen perässä kuvaavat suunnilleen, paljonko hevosen kanssa on pitänyt työskennellä tämän tason saavuttamiseksi. Koulutuksessa kun ei voida puhua kuukausista tai vuosista, sillä työmäärä saattaa olla täysin eri.
En oikeasti pysty yhtään sanomaan, montako tuntia Nemon kanssa yhteensä on tehty työkäyttöön valmistelee treeniä. Aina on menty ajatuksella "laatu korvaa määrän" ja pyritty lyhyisiin, suunniteltuihin ja onnistuneisiin suorituksiin. Toki vastapainoksi välillä on oltu muutama tuntikin putkeen valjaissa, esim. noissa yleisön ajelutuksissa. Se on kuitenkin fakta, että työkäyttöön tähtäävä treeni on kuin varkain aloitettu jo pikkuvarsana.
Entäpä sitten kaikki nämä äidin rinnalla vietetyt ajotunnit?
Työhevosen koulutustaso
Bongasin MW Hevospalveluiden blogista jokin aika sitten mielenkiintoisen tekstin. Olen nimittäin itse monesti pohtinut samaa asiaa, enkä oikein päässyt mihinkään järkevään lopputulokseen. Sen sijaan löysinkin sellaisen kuin apteekin hyllyltä, kiitos siis tämän postauksen!
Blogissa on pohdittu työ- ja käyttöajohevosen osaamistasoa eri tehtävien mukaan. Työhevosen tason määritteleminen ei ole laisinkaan niin yksiselitteistä kuin esimerkiksi ratsuhevosen. Ratsun osaaminen on periaatteessa "helppo" määritellä sen mukaan, mitä sillä on kisattu. Jos ratsu on saanut puhtaan tuloksen HeA tai 100cm radalta, voidaan sen sanoa olevan kyseisen tuloksen tasoinen. Tyypillisestihän hevonen osaa jo asioita myös seuraavalta tasolta, ja niitä onkin tarkoituksella lähdetty pienimuotoisesti treenaamaan jo ennen varsinaiselle tasolle siirtymistä.
Ajohevosen kohdalla tason määrittely ei ole laisinkaan näin yksinkertaista, eikä tämäkään määritelmä ole suinkaan mikään kiveen hakattu totuus. Suuntaa-antavaa pohdintaa lähinnä. Silläpä kävinkin nyt Nemon osalta läpi tämän MW Hevospalveluiden luoman listauksen, ja tummensin ne kohdat, jotka Nemo mielestäni nyt osaa! (seuraava teksti lainattu MW Hevospalveluiden blogikirjoituksesta)
"Työ- ja käyttöajohevosen osaamistason määrittämisen avuksi:
HeC: Lanaaminen ja kevyt hinaaminen (esim reki), tavaran kuljettaminen kärryillä tai reellä tasaisella/aidatulla alueella tai tiellä. Hevonen toimii moitteetta perusohjasajossa ja maastakäsin. (50-100 tuntia)
HeC: hevonen toimii moitteetta perusohjasajossa |
HeC: kevyt hinaaminen tasaisella/aidatulla alueella tai tiellä |
HeC: kevyt lanaaminen tasaisella/aidatulla alueella tai tiellä |
HeC(??): hevosen valjastus avustajan kera, tässä outo ympäristö keskellä peltoa. |
HeB-HeA: Kuormaaminen ja myöhemmin kuormaaminen hevosen seistessä irti. Juontaminen helpossa maastossa. Tavaran kuljettaminen vaihtelevassa maastossa. Äestäminen ja jyrääminen. Hevonen osaa seistä paikoillaan jarruttomien kärryjen kanssa ylä- ja alamäkeen ja sillä voi ajaa lähes mistä vain (vesiesteet, erilaiset pohjat jne.). Hevonen osaa peruuttaa kuorman kanssa, myöhemmin myös kulman taakse. Hevosen voi valjastaa ja purkaa irti. Hevosen kuormakoko fyysisen koon ja kapasiteetin mukaan. (100-500 tuntia)
HeB-HeA: kuormaaminen. (ei vielä irti) |
HeB-HeA: tavaran kuljettaminen vaihtelevassa maastossa |
HeB-HeA: äestäminen |
HeB-HeA: hevosen kuormakoko fyysisen koon ja kapasiteetin mukaan. |
HeB-HeA: sillä voi ajaa lähes mistä vain. |
VaB-VaA: Haravakone, kylväminen, hydrauli- ja niittokoneiden yms. apuvedollisten koneiden ajaminen. Yleisöajelutukset helpossa ja tutussa ympäristössä. Juontaminen, lastaaminen ja purkaminen vaativassa maastossa minimaalisella ohjastamisella. Raskaat irtiotot ja raskas veto. Hevosen tulisi pystyä valjastamaan ja purkamaan irti lähes missä ympäristössä tahansa. Avustettu kyntäminen. (500-1000 tuntia)
VaA-VaB: yleisöajelutukset helpossa ja tutussa ympäristössä |
Korkeampaa koulua: Yleisöajalutukset vaativassa ympäristössä. Raskaat kuormat vaativassa ympäristössä ja maastossa. Vetokilpailut. Juontaminen ilman ohjastamista (pelkillä ääniavuilla). Kyntäminen yksin. (n.1000+ tuntia)."
--------------------------
Tästä voisi siis sanoa Nemon olevan nyt vahvasti Helppo C -tasoinen työhevonen! Mielestäni se on tismalleen sopiva osaamistaso kolmivuotiaalle hevoselle. Mutta kuten huomaatte, on meillekin kertynyt yksi oppimäärä jo vaativan tason asioista, tästä todisteena Nemon kolme täydellisesti sujunutta yleisönajelutuskeikkaa omassa pihassa. Ja voin kyllä täydellä sydämellä sanoa, että Nemo on ollut näihin tehtäviin aivan valmis.
HeB asioista voisin todeta juontamisen olevan Nemolle luultavasti helppo homma (onhan se vetänyt metsässä tukeilla kuormattua rekeä), mutta koska emme ole juontolaitetta päässeet koskaan kokeilemaan, jätetään tämä vielä pois listasta.
Samaisessa kohdassa mainitaan kuormaaminen irti seistessä. Ihan turvallisuussyistä olen aina halunnut jonkun seisomaan hevosen eteen kuormaamisen ajaksi. Ensi talvena tätäkin voisi alkaa vähitellen harjoitella myös hevosen ollessa irti. Myöskin aisoihin laiton ja irrotuksen ajan olen aina halunnut jonkun seisomaan hevosen eteen (samasta syystä). Nyt kun rekikausi taas alkaa, ja hevosen voi valjastaa perinteisellä tavalla taluttamalla aisojen väliin (mikä ei Jelppareiden kanssa onnistu, eli monta viime kuukautta on aina tuotu kärryt hevosen perään), on vahva tarkoitus opettaa tämäkin toimimaan hevosen seistessä irti. Enhän minä edes pääsisi yksin reellä ajamaan, jos en voisi laittaa rekeä yksin hevosen perään kiinni.
Tänä syksynä meidän piti lähteä ajamaa haravakoneen kanssa, ja tämä olikin jo sovittuna haravakoneen omistajan kera. Niittojäte odotti pellolla korjaustaan. Harmi vaan, että haravakone olikin haudattuna hallin perälle lukuisien pyöröpaalien taakse. Että se siitä kokeilusta sitten. Itse asiassa en edes tiedä, millainen kiinnitys haravakoneessa olisi ollut, eli olisimmeko saaneet sitä tamppivaljaisiin sopimaan. Ensi kesänä, kun heinät on käytetty ja harava jälleen paljastuu esiin, on kyllä tarkoituksena se Nemon perään kiinnittää.
Vaikka nämä kaikki pohdinnat olivatkin vain hauskoja ja suuntaa-antavia, oli tämä oikeasti todella valaiseva yhteenveto! Tunnit eri tasojen perässä kuvaavat suunnilleen, paljonko hevosen kanssa on pitänyt työskennellä tämän tason saavuttamiseksi. Koulutuksessa kun ei voida puhua kuukausista tai vuosista, sillä työmäärä saattaa olla täysin eri.
En oikeasti pysty yhtään sanomaan, montako tuntia Nemon kanssa yhteensä on tehty työkäyttöön valmistelee treeniä. Aina on menty ajatuksella "laatu korvaa määrän" ja pyritty lyhyisiin, suunniteltuihin ja onnistuneisiin suorituksiin. Toki vastapainoksi välillä on oltu muutama tuntikin putkeen valjaissa, esim. noissa yleisön ajelutuksissa. Se on kuitenkin fakta, että työkäyttöön tähtäävä treeni on kuin varkain aloitettu jo pikkuvarsana.
Tässä tehtiin muutama hyvin lyhyt ja onnistunut harjoitus aisoihinlaitosta 11-kuukautisen varsan kanssa. |
Paljon on tehty, ja aivan hirmuisen paljon on vielä tekemättä! Moni ei ehkä tule ajatelleeksikaan, kuinka paljon oikeasti toimivan ja varman työ- ja käyttöajohevosen "rakentaminen" vaatii. Yhdessäkään vaiheessa ei saa oikaista, ja pohjat on luotava kunnolla. Käytin sanaa rakentaa, sillä ajohevonen todellakin rakentuu kuin kerroksittain, aina vanhan päälle lisätään uutta (tai no sitenhän se menee vähän kaikessa oppimisessa).
Onneksi tässäkään touhussa ei ole kiire mihinkään, on oikeastaan aika hienoa aina välillä huomata, kuinka me nyt hei tehdään jo tätäkin asiaa tällä tavoin, enpä olisi vielä muutama kuukausi sitten osannut ajatellakaan! ;)
Upeaa työtä ja upea Nemo :)
VastaaPoistaKiitos <3
PoistaAiotko osallistua ensi vuonna johonkin ajokisoihin Nemon kanssa? :)
VastaaPoistaOlisihan se hienoa, mutta niin paljon tähtien ja kuun asennosta kiinni, ettei uskalla lähteä arvailemaan.. :D
PoistaHauska katsoa - hyvältä näyttää! Lopputavoitteeksi vois ottaa - kuten Hevosmiesten polkka kuvaa - polle tuo vanhan isännän kapakasta kotiin vaikka aamuyöllä ja tietää siinä matkalla pysähdellä muutamilla ovilla!
VastaaPoistaHahaha :D Vaikka perinteitä noudatetaankin, kyllä me taidetaan jättää tämä vanha tapa kuitenkin treeneissä unholaan ;D
Poista